Indkøb af content management system

Sådan vælger du det rette content management system.

Mange kalder dem for content management systemer. De der stykker software, der gør det muligt at lave og vedligeholde excellente hjemmesider. I det følgende bliver de - mere mundret - kaldt for publiceringssystemer. Og vi begynder med den gode nyhed.

De er omtrent gratis i indkøb og drift <

Bricolage [Wayback-link] driver Salon.com [Wayback-link]. Dit firma/din forening/dit medie har næppe brug for flere faciliteter end Bricolage kan byde på. Bricolage er gratis. Et træk systemet deler med de fleste andre hyperpopulære og kraftfulde publiceringssystemer.

Drift af et publiceringssystem er også omtrent gratis. Webhoteller koster 89 kr. pr. måned.

Man kan betale mere for indkøb og drift af et publiceringssystem.

Min erfaring siger mig, at det er spild.

Betale eller ej? <

Man kan vælge at betale en masse penge før man går i gang med at installere og tilrette software. Man kan også vælge at betale pr. feature [Wayback-link]. Evt. i Euro [Wayback-link].

Men hvorfor ikke få alle muligheder med det samme, gratis [Wayback-link]?

Jeg har ikke set nogle gode grunde til at betale penge med det samme. Man kommer så rigeligt til at betale for installation og tilretning senere.

De kan allesammen det samme <

Publiceringssystemer kan i grove træk allesammen det samme. Det er derfor CMS-findersystemer [Wayback-link] er tæt på ubrugelige.

Du kan som en hurtig test åbne de tre følgende publiceringssystemer i nye vinduer og sammenligne deres fortræffeligheder: Drupal [Wayback-link], Typo3, Zite3 [Wayback-link], EzPublish [Wayback-link].

Ens, ens og ens. Ikke engang det trænede øje kan se forskel.

Men de erfarne kan heldigvis give et par tommelfingerregler, der kan hjælpe på vejen mod det rette valg.

Tommelfingerregler <

1. Vælg Open Source. Det giver dig mulighed for at tilpasse systemet grundigt. Du kan få korte URL'er, gode inddateringssider. Ikke når kreatørerne af standardsoftwaren gider. Med Open Source har du også pludselig 100-vis af leverandørmuligheder [Wayback-link]. Koden kan tilpasses af alle.

2. Vælg det populære. Open Source verdenen er hård og meritokratisk. Marketingsbudgettet er på 0 kroner. Hvis et system bliver populært, er der sikker god grund til det! Populære systemer tiltrækker flest programmører og kan derfor byde på flest nye moduler. Systemer med 10 udviklere er som regel mere levende og besidder mere eksistensberettigelse end systemer med 1/8 udvikler.

Her er CMS-junglen <

Du kan gennemlede CMS-finder uden at blive stort klogere. Du må til den store verden, for at få lidt tiltrængt ekspertviden.

CMSinfo [Wayback-link], La Grange [Wayback-link] og Open Source CMS [Wayback-link] er der ekspertkommentarer. Open Source CMS er ekstra værdifuld, for der kan man prøve systemerne.

Der er selvfølgelig også mere eller mindre troværdige og opdaterede feature-skemaer hist [Wayback-link] og pist [Wayback-link]. Og et licensskema [Wayback-link] kan det også blive til.

Og en ordbog [Wayback-link]til det hele.

Det er et helvede! Der er mindst 10 gratis systemer, der kan det samme og modtager enorme mængder ros.

Ser vi bare til PHP (som alle webhoteller giver mulighed for) er der utallige lister og anmeldelser. Hotscripts/CMS [Wayback-link], Hotscripts/Portal [Wayback-link], Dmoz/CMS/PHP [Wayback-link] og Dmoz/CMS [Wayback-link].

På dansk: det er en jungle og bare at læse/prøve sig klog på ovenstående links tager en arbejdsuge.

Prøv før du vælger <

Hvis et system er noget værd, kan du garanteret få lov til at prøve det selv, via nettet, inden du vælger.

Langt de fleste publiceringssystemer indstilles af administratoren og brugerne via browsere. Man opretter sider og brugere via browseren. Man klasker søgning, debat og statistik på via browseren.

Administration kræver ikke programmeringsfærdigheder, og kan prøves live.

Open Source CMS [Wayback-link] er et prægtigt sted, hvor man kan springe i administratorstolen på flere forskellige CMS'er. Men ofte kan man også gøre det fra systemets egen hjemmeside. Som her med EzPublish [Wayback-link].

Et godt valg kræver erfaring <

Lad os opsummere:

  • Du ved nu, at systemerne kan omtrent det samme.
  • Du ved hvor du kan finde dem.
  • Du kan prøve dem live.

Men det er stadig utrolig svært at vælge. Du ved hvilken bil, hvilket tekstbehandlingsprogram, hvilket tv du skal købe. For du har kørt utallige kilometer, skrevet utallige kilometer linjer og set utallige timers tv.

Hvor mange databasebaserede publiceringssystemer har du brugt? 1-2? Du har med en ret høj sandsynlighed kun en beskeden fornemmelse af hvad de kan bringes til at gøre.

Derudover er der enorme forskelle på f. eks. publiceringssystemer til print og til web. Til print skal det kunne smække nogle bogstaver og nogler billeder på noget papir. Et webpubliceringssystem skal byde på en masse funktionalitet: granulering, nøgleord, menuer, navigation, diskussionsfora, helpdesk osv. osv.

Quark Express eller Adobe PageMaker er et let valg i forhold til Typo3 vs. EzPublish vs. Synkron vs. Drupal vs. Bricolage.

Så hvad gør du?

1. Lunter gennem junglen alene.
2. Søger professionel hjælp, fra nogen du tør stole på [Wayback-link].

Begge dele koster tid og penge. Men det er sandsynligvis bedre end at spørge en sælger om hans closed source, betal-pr-modul-system nu også er det rigtige.

Publiceringssystemer koster penge <

Med closed source betaler man for gyngerne og karrusellerne og nogen bestemmer hvor hurtigt karrusellen må dreje.

Med open source betaler man for karussellerne, og kan proppe sit eget sjove ridedyr på.

Closed source kan vise sig at være bedre og billigere end open source. Men jeg tvivler.

Nuvel.

Installation og tilretning er det egentlige problem. Eller rettere: den store udgift.

Det tager tid og ekspertise at installere et publiceringssystem på firmaets computere. Gør man det selv, tager det lang tid og ikke alle har flair for det datalogiske. Bruger man en konsulent sparer man tid og får sandsynligvis noget erfaring opsamlet over hundredevis af arbejdstimer med i købet.

Konklusion <

  • Billigt i indkøb
  • Billigt i drift
  • Svært at vælge
  • Svært at installere
  • Svært at specialsy/integrere
  • Småsvært at lære.

Men der er ingen vej uden om. Data skal i databaser og publiceres derfra. Få dig et publiceringssystem.

Murermester Jessen og content management systemer <

Henning,

"Murermester Jessen er jo hverken grafiker eller tekniker." skriver du (et sted herunder). Jeg kunne ikke være mere enig og artiklen er da slet heller ikke rettet mod ham. Artiklen sammenligner Sitecore Content Manager MySQL edition til 11.400 euro med Plone til 0 euro [Wayback-link] og finder at det er bedre at bruge pengene på tilretning og indhold end indkøb:

Forestil dig to content management systemer 2 minutter efter installationen. Der er oprettet forbindelse til databasen og de relevante filer ligger i webserveens offentligt tilgængelige katalog. Det kommercielle system har bare kostet en formue i forhold til det gratis Open Source system.

Hvad er lighederne mellem de to systemer? Der skal oprettes brugere. Brugerne skal have privilegier. Der skal skrives artikler. Artiklerne skal kategoriseres.

Her er kommerciel software sjældent en genvej. Det tunge er ikke installation, men tilretning.

Og murermester Jessen?

Han skal hverken have Sitecore eller Plone. Han skal (nominelt) have bikset en hurtig hjemmeside sammen af nogen, der kan skrive. Måske vha. Sitecenter [Wayback-link], måske som en 300-kroner-pr. måned webshop [Wayback-link].

Selvfølgelig skal han hverken rode med købesoftware eller Open Source.

Men altså: artiklen rådgiver store organisationer, der står i det valg, og vejer Sitecore mod Publicus mod Plone mod Bricolage.

Jeg synes nu stadig artiklen holder.

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende